17.4.2013

Parvekepuutarhan suunnittelua

(c) Biolan
Kevät on saanut minut tutustumaan tarkemmin puutarhasivustoihin, ja voi kuulkaa mitä ideoita minun päässäni pyöriikään. Olen aina nauttinut ajatuksesta saada itse kasvattaa oma ruokani ja toivon että sitten kun minulla on oma talo ja piha, se onnistuu... mutta siihen on vielä pitkä matka. Jostain on kuitenkin aloitettava ja minä aloitan sen pienimuotoisesta ikkunalauta- ja parvekepuutarhasta. :) Yrttejä meidän keittiön ikkunalaudalla jo kasvaakin, mutta mitäs muuta mukavaa minä haluaisin?

Perunan kasvatus säkissä sai mielenkiintoni heräämään ja olen vakavasti harkitsemassa kyseisen perunasäkin ostamista. Suurena potun ystävänä innostun todella ajatuksesta saada syödä omaa pottua. Toki kesämökille laitetaan uudet potut kasvamaan, mutta tietty pitää kokeilla myös tätä parvekeversiota. Vähän vaan mietityttää kun ei ole lasitettu parveke, eikä vielä sitä kasvihuonettakaan. Mutta katsotaan miten hommat onnistuu. Linkin takana puhuttiin että satoa saa nopeammin jos potut esikasvattaa sisällä, mikä ei kuulosta ollenkaan huonolta ajatukselta. :)

Tomaatti on toinen jota haluaisin itse kasvattaa myös. Siitä löysin muutaman mielenkiintoisen linkin jossa oli hyviä vinkkejä:


Myös chilin kasvatusta olen harkinnut, mutta tätä täytyy vielä miettiä, koska en ole mikään kova chilin ystävä. Toisaalta, ihan vaan kokemuksen ja kauniiden kasvien vuoksi tätäkin voisi kokeilla.

Aitoelämänlanka (c) koivikonyrttitila.fi
Parvekkeelle täytyy saada toki yrttien ja muiden hyötykasvien lisäksi väriä. Olen hieman miettinyt millaisia kukkia haluan, mutta mitään en ole päättänyt vielä. Viime vuonna en parvekekasvatukseen ehtinyt/jaksanut pahemmin ryhtyä, eikä meillä aitoelämänlangan lisäksi siellä pahemmin kukkia ollut. Tänä keväänä/kesänä hommaan tulee kyllä muutos. Olisi kiva kuulla teidän mielipiteitä.

Mitkä ovat sinusta kauneimmat/helppohoitoisimmat parvekekukat?
Mitä teidän kotipuutarhassa kasvaa? :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti