19.4.2013

Tämä lähtee käsistä

Mitä tapahtuu kun olet selaillut koko päivän netistä hyötykasvien kasvatusohjeita? No tilaat tietenkin yömyöhällä siemeniä nettikaupoista. Kaksi pakettia lähti tilaukseen, yllätys yllätys paprikoita ja chilejä :) Minä en ole ennen tykännyt ollenkaan paprikasta. Suorastaan inhosin sitä, mutta nyt olen opetellut sitä syömään ja jopa tykkään siitä. Enää ei tarvitse tehdä minulle salaattia erikseen koska en voinut syödä jos siinä oli paprikaa, nykyään lisään paprikaa jo itse omiin salaatteihin.. Ja aamulla ostin paprikan taimen kaupasta, ja nyt näköjään siemeniä sitten. Ja tuo chili, mitähän mä taas ajattelin.. Tätä tää on kun jostain innostuu...

Mitäs meille sitten tuleekaan?

Mohawk (c) Chilitarvike
Meek & Mild (c) Chilitarvike
Mohawk F1 on kääpiölajike, joka sopii hyvin ruukkukasvatukseen. Se tuottaa suuren sadon kirkkaan keltaisia, pieniä, kuutionmuotoisia ja makeita hedelmiä. Hedelmät ovat ensin vihreitä ja kypsyessään muuttuvat keltaisiksi. Lehdistö on kauniin tummanvihreä. Lajike kypsyy aikaisin ja tuottaa satoa pitkin kesää. (Chilitarvikkeen kuvaus lajikkeesta)


Meek and Mild on mieto chili, joka sopii napostelupaloiksi. Isot, kiiltävät ja tummanvihreät chilit ovat hyviä täytettyinä tai paahdettuina. Täysin kypsyneet punaiset hedelmät sopivat jauheiksi ja kastikkeisiin. Lajike tekee runsaasti satoa pitkin kasvukautta. (Chilitarvikkeen kuvaus lajikkeesta)


Nyt tämä kasvi-intoilu lähtee täysin käsistä :D Jos nyt keskityn niihin mitä on kotona ja sitten myöhemmin katsotaan lisää. Täytyy tämän tytön nyt oikeasti lähteä sitä multaa ostamaan, ravinteista ja lisäruukuista puhumattakaan.

Löysin muuten sipulilaatikostani valkosipulin kynnen josta lähti noin sentin pituinen vihreä verso. Hetkeäkään kauemmin harkitsematta heitin kynnen ruukkuun mullan alle. Saa nähdä miten käy :)
Nyt on mentävä nukkumaan että ei tilaa enempää siemeniä jaksaa pirteänä väsätä aamupalaa.

2 kommenttia:

  1. Moikka! Löysin kiertoteitse tänne blogiisi, ihanan näköisiä ruokia sulla! Mä olen kasvattanut chilejä jo 4-5 vuotta, ja olen myös chiliyhdistyksen jäsen! Vastailen mielellään,jos sulle tulee kyssäreitä noitten paprikoiden kanssa :)

    Täällä mulla onkin lyhyt info kirjoitettuna: http://elisanelamaajatuunauksia.blogspot.fi/2013/03/chilin-kasvattaminen.html

    Tervetuloa "kylään"!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitos paljon! :) Mä kyllä ehdottomasti pistän sulle heti kyselyä kun tulee joku hätä :D
      Chilipaprikan/paprikan siemenet tulivat, ja kylvin jogurttipurkkiin yhden siemenen/per purkki. Nyt sitten vain odotellaan että kasvavat ja saa siirrettyä ne isoihin ruukkuihin :)

      Täytyy käydä tuo info lukemassa heti, kiitokset <3

      Poista