10.6.2013

Tytölle punaista ja pojalle pinkkiä... eiku?

Leevi tuli isin luota aamulla meille. Minä olin herännyt jo aikaisin, siivoillut ja juonut aamuteen. Koska Samu nukkui vielä, ajattelin että saa nukkua rauhassa ja lähdettiin Leevin kanssa kävellen äitini luokse hakemaan ipanan pyörä. Sitten pyöräiltiin kaupungille, oli tarkoituksena käydä vähän shoppailemassa kahdestaan. :) Leevi sai uuden verkkatakin ja tennarit. Katselin kenkiä ja sitten silmiini osui edulliset ja hienot tarratossut. Kokeiltiin, sopivat ja ne päätettiin ottaa. Tai no, minä päätin.


Kuvassa näkyvät vasemmalla mustapunaiset tarratossut jotka Leeville ostettiin. Ja tuossa oikeassa reunassa olevat pinkit glitterisydäntossut ovat ne, jotka ipana olisi halunnut. Poika kantoi glitteri-unelmat luokseni ja sanoi että nämä otetaan. Hän kokeili niitä, olihan ne isot, mutta ei, ihan sopivat kuulemma. Ja noi timantit on niin hienot. Olin että eikös ne oo vähän tyttöjen kengät, johon poika tokaisi että voi pojillakin olla timantteja. Olin samaa mieltä, mutta sanoin sitten että ne kengät oli liian isot, joten jos nyt otetaan nämä spiderman-aiheiset mitkä ovat just sopivat. Pojalle kävi, sitten vielä uudet sukat ja verkkatakki messiin ja kassalle.

Aloin miettimään tätä juttua. Oon huomannut että pojalla on paljon tuollaisia, öh, mielihaluja tyttöjen tavaroita kohtaan. Eikä siinä mitään haittaa olekaan. Oli naurussa pidättelemistä kun jätkä yksi päivä huokaillin sanoi odottavansa että on aikuinen. Kysyin että kuinkas silleen, niin aikuisena hän saa laittaa tekokynnet. :D 

Tähän pojalle sinistä ja tytölle punaista- aiheeseen löytyy varmasti mielipiteitä yhtä paljon kuin tyttöjä ja poikiakin. On niitä pinkeissä glitterihamosissa kulkevia tyttösiä, ja farkuissa ja sinisissä rallipaidoissa kulkevia poikasia.  On niitä vanhempia, jotka eivät paljasta lapsensa sukupuolta ja aikovat kasvattaa jälkikasvunsa sukupuolineutraalisti. Heillä ei ole tyttö- tai poikalasta, heillä on lapsi. 

Jotkut vanhemmat eivät ole niin tarkkana siitä, onko nyt tuo punainen "liian punainen" pojalle, tai että jos tytöllä on vihreät housut ja sininen hame, sekään ei ole väärin. Käytetään isojen sisarusten vanhoja vaatteita ja jos pojan villapaidassa sattuu olemaan ponin kuva, ei se haittaa.

Sitten on nähty niitä vanhempia, jotka ovat TODELLA tarkkoja tästä asiasta. Ei punaista saatika sitten pinkkiä pojalle, ei sitten mitenkään. Koska meidän Jesse tai Lauri tai Seppo ei ole homo. Tässä kohtaa olen yleensä huokaissut syvään ja nykyään ollu aika hiljaa. Olen saattanut kysyä miten punaisen vaatteen pitäminen pojalla tekee siitä homon ja saan vastaukseksi että se on tyttöjen väri. Jos sitten olen sanonut että mitäs sitten, jos se homo olisikin? Siitäkös on myrsky revennyt. Missään vaiheessa en tietenkään tarkoittanut "haukkua" lasta homoksi, mutta muutamat vanhemmat ovat ymmärtäneet tämän niin. Lauripetteri ei oo homo eikä siitä homoa tule, piste! Karjutaan mulle. Muutaman kerran on tehnyt mieli, ei heittää bensaa liekkeihin, vaan saada ymmärrys siihen tilanteeseen, ja olen jatkanut että no entä jos poikasi ilmoittaa aikuisena tai teininä tms että hänellä on poikaystävä, niin entäs sitten? Ei siitä tule homoa, piste! Ja täällä talossa ei mitään hinttareita katella, niin ei tosta pojasta homoa tehdäkään millään pinkeillä vaatteilla. Okei, eli jotkut ajattelee että pinkkiä pitävä poika on automaattisesti homo. Tai ellei sillä hetkellä ole, niin siitä tulee. Mut joo, meitä on moneen junaan. Ja sitten nämä ketkä jää asemalle -_-'

Jos Leevi tulisi ilmoittamaan teininä minulle, että hänellä on poikaystävä, olisin onnellinen. Antaisin kaiken tukeni, tahtoisin tutustua tyyppiin jne. Ihan samalla tavalla kuin tyttöystävän kohdalla. Joten mistään homokammoisuudesta ei ollut kyse, kun en pojalle noita glitterikenkiä tänään ostanut. 

Mistä sitten on kyse? 

Olen aina ajatellut ja puhunut niin, että jos poika haluaa pistää hameen isona päälleen, niin pistäköön. Jos poika alkaa käyttää isona meikkiä, niin meikatkoon. Mutta, kyllä mä silti katson sille vihreää ja sinistä enemmän kuin punaista. Värikkäitä vaatteita sillä on, mutta suurin osa on poikamaisia. On ralliautoa, dinosauruksia, vihreää, sinistä ja ruskeaa jne.  Ja jos minä saan joskus tytön, niin kyllä minä sille noita Leevin vaatteita voin säästellä. Vai onko sitten glitteritossujen ja mekkojen aika? (No okei, kyllä mä pelkään että hurahdan semmosia prinsessamekkoja ostelemaan :D) 

Itse pidän sekä naisten että miesten vaatteita. Saatan pistää jalkaan korkokengät ja lyhyen kesämekon TAI sitten farkut ja Samun hupparin. Omistan paljon poikamaisia vaatteita. Lapsena juoksin ilman paitaa jätkien kanssa (muistaakseni ennen ku mulle kasvoi tissit..), pidin lippistä ja mulla oli siilitukka. Kyllä mua luultiin pojaksi niin monta kertaa ettei tosikaan. Muistan miten vinguin jotain rallikuskin lippistä. Ei, en halua tuota kesämekkoa. Olin siis pienenä ihan samanlainen kuin lapseni. 

Olisi kiva kuulla kommentteja tästä asiasta. Ollaanko teillä tarkkoja siitä että tytölle tyttöjen- ja pojille poikien värejä? Onko ihan sama? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti